Agnieszka Kuca

Trenerka, psycholożka, analityczka transakcyjna, współwłaścicielka Progresfery, cyklistka. Kiedy ludzie pytają ją, czym się zajmuje odpowiada „uczę nauczycieli”. Szkoli ludzi od 2010 roku i może już nieskromnie przyznać, że zjadła na tym zęby, bo i jak inaczej określić tysiące (przy 7000 przestała liczyć) godzin na sali szkoleniowej. W edukacji jest jej dobrze, tutaj widzi cel i sens swojej pracy. Ma plan, aby zostawić po sobie polską szkołę lepszą i go uparcie realizuje. Poza szkoleniami współtworzy i koordynuje Progresferowe projekty edukacyjne – jej największą dumą jest międzynarodowy projekt Let’s Play (nie) zwykła edukacja (zobaczcie sami! www.grywszkole.com), prowadzone w Ośrodku studia podyplomowe oraz konferencje dla edukacji. Od czego się zaczęło? Od mamy – nauczycielki, która pokazała jej dlaczego szkoła jest ważna, oraz od kawy na Instytucie Psychologii, w czasie której w 2009 roku założyła firmę z Aleksandrą Klupś. A zaraz potem pojawiła się Analiza Transakcyjna, która pomaga jej spójnie myśleć o relacjach, komunikacji i wspieraniu dzieci i dorosłych w rozwoju. Prywatnie – społeczniczka. 3 lata (2020 -2023) wolontaryjnie piastowała funkcję wiceprezeski Polskiego Towarzystwa Analizy Transakcyjnej, wcześniej, w trakcie i – jak przewiduje – w niedalekiej przyszłości organizuje z tą organizacją międzynarodowe konferencje. Jest też pomysłodawczynią, koordynatorką i kierowcą w oddolnej poznańskiej akcji zero waste #KierowcyDlaPoznania pomagającej osobom w trudnej sytuacji życiowej.
Specjalizacja trenerska:
Specjalizuje się w tematyce szeroko rozumianych kompetencji miękkich, komunikacyjnych, wychowawczych.
Jej konikiem jest – co dość oczywiste – Analiza Transakcyjna, uczy zarówno z niej wprost (np. z tematyki komunikacji czy zapobiegania grom psychologicznym), jak i wplatając jej elementy np. w tematykę sposobów wspierania samodzielności uczniów.
Chętnie szkoli z tematów takich jak:
- współpraca z trudnymi rodzicami; praca z klasą – integracja, reagowanie na niekonstruktywne zachowania, motywowanie dzieciaków, tworzenie przyjaznego środowiska do uczenia się;
- doradztwo zawodowe grupowe i indywidualne.
Dzięki pracy warsztatowej z uczniami może też dzielić się narzędziami na lekcje wychowawcze. Chętnie też szkoli mediatorów i to i młodzeżowych (rówieśnicznych) i dorosłych (szkolnych). Od 2021 roku ma satysfakcję i radość prowadzenia szkoleń ze swojego fachu w ramach kursu trenerskiego.
- Trenerka nauczycielek i nauczycieli od 2010 roku – szkoli w ramach rad pedagogicznych, studiów podyplomowych, jest jedną z 2 głównych trenerek na kierunku Trener w oświacie (LINK), webinarów i szkoleń otwartych
- Kierowniczka studiów podyplomowych prowadzonych w Progresferze, pomysłodawczyni kierunku Gry i Grywalizacja w edukacji (link)
- Trenerka dla dzieci i młodzieży
- Prowadzi warsztaty z zakresu szeroko rozumianych kompetencji miękkich w szkołach
- Koordynatorka w projektach Progresfery finansowanych ze źródeł UE (projekty dla szkół) oraz Grantu Norweskiego: Let’s Play (nie)zwykła edukacja (link)
- Organizatorka konferencji edukacyjnych, największej (online) na ponad 2000 osób w 2021 roku
- Doradczyni zawodowa dla dorosłych i młodzieży.
- Psychologia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalizacja kliniczna – studia magisterskie
- Przygotowanie Pedagogiczne – studia podyplomowe
- Zarządzanie w Oświacie – studia podyplomowe
- Studium Trenerskie – Szkoła Analizy Transakcyjnej I II i III Stopnia – szkolenia zaawansowane (roczny cykl) – Education via Autonomy – 4-letni cykl zaawansowanych szkoleń z zakresu edukacyjnej Analizy Transakcyjnej, 330 godzin
- Zaawansowane szkolenia z zakresu Analizy Transakcyjnej (tematyka, m.in: Teoria ról społecznych wg Berndta Schmidta, kontraktowanie, gry psychologiczne)
- Szkolenia z zakresu doradztwa zawodowego – kurs dla doradców zawodowych,
- Szkolenia uzupełniające – szkolenia rozwijające kompetencje miękkie, m.in. trening asertywności dla trenerów
- Szkoła bez homofobii – szkolenie antydyskryminacyjne (2-dniowe) – Międzynarodowa Konferencja Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży – udział rokrocznie od 2015 roku
- Współautorka publikacji – Moi uczniowie nie mają zainteresowań (link)
- Współautorka psychometrycznego, opartego na zadaniach narzędzia Kwestionariusza Inteligencji Wielorakich oraz podręcznika do niego (niestety jest on już niedostępny)
- Współautorka artykułu, m.in. „Projekt dla przyszłości” dla magazyni TIK w edukacji
- Autorka rozdziału „Postawa proaktywna i reaktywna a powrót na rynek pracy osób bezrobotnych” w publikacji Wymiary aktywizacji zawodowej dorosłych. W poszukiwaniu metody