Agnieszka Kuca
Trenerka, psycholożka, analityczka trasakcyjna, współwłaścicielka Progresfery, cyklistka. Kiedy ludzie pytają ją, czym się zajmuje odpowiada „uczę nauczycieli”. Szkoli ludzi od 2010 roku i może już nieskromnie przyznać, że zjadła na tym zęby, bo i jak inaczej określić tysiące (przy 7000 przestała liczyć) godzin na sali szkoleniowej. W edukacji jest jej dobrze, tutaj widzi cel i sens swojej pracy. Ma plan, aby zostawić po sobie polską szkołę lepszą i go uparcie realizuje. Poza szkoleniami współtworzy i koordynuje Progresferowe projekty edukacyjne – jej największą dumą jest międzynarodowy projekt Let’s Play (nie) zwykła edukacja (zobaczcie sami! www.grywszkole.com), prowadzone w Ośrodku studia podyplomowe oraz konferencje dla edukacji. Od czego się zaczęło? Od mamy – nauczycielki, która pokazała jej dlaczego szkoła jest ważna, oraz od kawy na Instytucie Psychologii, w czasie której w 2009 roku założyła firmę z Aleksandrą Klupś. A zaraz potem pojawiła się Analiza Transakcyjna, która pomaga jej spójnie myśleć o relacjach, komunikacji i wspieraniu dzieci i dorosłych w rozwoju. Prywatnie – społeczniczka. 3 lata (2020 -2023) wolontaryjnie piastowała funkcję wiceprezeski Polskiego Towarzystwa Analizy Transakcyjnej, wcześniej, w trakcie i – jak przewiduje – w niedalekiej przyszłości organizuje z tą organizacją międzynarodowe konferencje. Jest też pomysłodawczyną, koordynatorką i kierowczynią w oddolnej poznańskiej akcji #KierowcyDlaUkrainy pomagającej osobom w kryzysie uchodźczym.
Specjalizacja trenerska:
Specjalizuje się w tematyce szeroko rozumianych kompetencji miękkich, komunikacyjnych, wychowawczych.
Jej konikiem jest – co dość oczywiste – Analiza Transakcyjna, uczy zarówno z niej wprost (np. z tematyki komunikacji czy zapobiegania grom psychologicznym), jak i wplatając jej elementy np. w tematykę sposobów wspierania samodzielności uczniów.
Chętnie szkoli z tematów takich jak:
- współpraca z trudnymi rodzicami; praca z klasą – integracja, reagowanie na niekonstruktywne zachowania, motywowanie dzieciaków, tworzenie przyjaznego środowiska do uczenia się;
- doradztwo zawodowe grupowe i indywidualne.
Dzięki pracy warsztatowej z uczniami może też dzielić się narzędziami na lekcje wychowawcze. Chętnie też szkoli mediatorów i to i młodzeżowych (rówieśnicznych) i dorosłych (szkolnych). Od 2021 roku ma satysfakcję i radość prowadzenia szkoleń ze swojego fachu w ramach kursu trenerskiego.
- Trenerka nauczycielek i nauczycieli od 2010 roku – szkoli w ramach rad pedagogicznych, studiów podyplomowych, jest jedną z 2 głównych trenerek na kierunku Trener w oświacie (LINK), webinarów i szkoleń otwartch
- Kierowniczka studiów podyplomowych prowadzonych w Progresferze, pomysłodawczyni kierunku Gry i Grywalizacja w edukacji (link)
- Trenerka dla dzieci i młodzieży
- Prowadzi warsztaty z zakresu szeroko rozumianych kompetenncji miękkich w szkołach
- Koordynatorka w projekatch Progresfery finansowanych ze źródeł UE (projekty dla szkół) oraz Grantu Norweskiego: Let’s Play (nie)zwykła edukacja (link)
- Organizatorka konferencji edukacyjnych, największej (online) na ponad 2000 osób w 2021 roku
- Doradczyni zawodowa dla dorosłych i młodzieży,
- Pozaszkolnie – rekruterka (wsparcie firm w doborze personelu)
- Psychologia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalizacja kliniczna – studia magisterskie
- Przygotowanie Pedagogiczne – studia podyplomowe
- Zarządzanie w Oświacie – studia podyplomowe
- Studium Trenerskie – Szkoła Analizy Transakcyjnej I II i III Stopnia – szkolenia zaawansowane (roczny cykl) – Education via Autonomy – 4-letni cykl zaawansowanych szkoleń z zakresu edukacyjnej Analizy Transakcyjnej, 330 godzin
- Zaawansowane szkolenia z zakresu Analizy Transakcyjnej (tematyka, m.in: Teoria ról społecznych wg Berndta Schmidta, kontraktowanie, gry psychologiczne)
- Szkolenia z zakresu doradztwa zawodowego – kurs dla doradców zawodowych,
- Szkolenia uzupełniające – szkolenia rozwijające kompetencje miękkie, m.in. trening asertywności dla trenerów
- Szkoła bez homofobii – szkolenie antydyskryminacyjne (2-dniowe) – Międzynarodowa Konferencja Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży – udział rokrocznie od 2015 roku
- Współautorka publikacji – Moi uczniowie nie mają zainteresowań (link)
- Współautorka psychometrycznego, opartego na zadaniach narzędzia Kwestionariusza Inteligencji Wielorakich oraz podręcznika do niego (niestety jest on już niedostępny)
- Współautorka artykułu, m.in. „Projekt dla przyszłości” dla magazyni TIK w edukacji
- Autorka rozdziału „Postawa proaktywna i reaktywna a powrót na rynek pracy osób bezrobotnych” w publikacji Wymiary aktywizacji zawodowej dorosłych. W poszukiwaniu metody
Od sporu do dialogu. Mediacje szkolne – zestaw technik dla każdego nauczyciela (szkolenie 2-stopniowe)
Ciemne strony życia Trenera: jak to jest szkolić innych nauczycieli? Bezpłatny kurs.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego krok po kroku
Wygrywająca edukacja – praktyka Analizy Transakcyjnej w szkole. Uczeń w 3 odsłonach – Stany Ja w AT
Dyscyplina w klasie. Nauczanie zamiast przepychania – sposób na przyjazne granice (szkolenie 2-stopniowe)
Roszczeniowa postawa rodzica. Łatwe techniki na trudne sytuacje.
Narzędziownik doradcy zawodowego – ćwiczenia na każdy moduł doradczy
„Zawodoznawstwo w świecie zmian” – Jak uczyć o współczesnym rynku pracy?
Generacja Alfa i pokolenie Z w szkole – instrukcja dla nauczyciela
Wykluczenie rówieśnicze boli naprawdę! Strategia pracy z uczniem i z całą klasą
Razem czy osobno – 3 filary zintegrowanej klasy
Reagowanie na agresję u dzieci młodszych
Agresja i przemoc w szkole: profilaktyka i reagowanie (szkolenie 2-stopniowe)
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – osiem wyzwań w edukacji
Żeby mi się chciało, tak jak mi się nie chce… Budowanie motywacji i zaangażowania uczniów
W przyszłości będę… kim chcę! Doradztwo zawodowe dla klas 1-3 SP
Mowa nienawiści – pomysł na lekcję wychowawczą. Warsztat wychowawcy jutra
Fake news? Sprawdzam! Edukacja w czasach dezinformacji
Trudności (nie)typowe – gry psychologiczne w szkole i poza nią
Supermoc czy superprzeszkoda? Style pracy uczniów w szkole i podczas egzaminów
ReputacJA online – pomysł na lekcję wychowawczą. Warsztat wychowawcy jutra
Próba zmiany nic nie zmienia – dialog motywujący w doradztwie szkolnym
I kto to mówi? Komunikacja w oparciu o Stany Ja – transakcje
Gry i grywalizacja w edukacji: studia podyplomowe //opłata rekrutacyjna//
Razem czy osobno? Integracja zespołu klasowego i reagowanie na wykluczenie.
Uczniowie, wchodząc w nową grupę rówieśniczą, mają różne oczekiwania i obawy. Boją się, nie wiedzą, czy uda im się nawiązać dobre relacje. Część uczniów narażona będzie na wykluczenie z grupy rówieśniczej, które prowadzi w pierwszym rzędzie do silnych negatywnych emocji (np. smutku, samotności, poczucia krzywdy), a następnie – do obniżenia samooceny i wycofania społecznego. Rolą nauczyciela jest zadbanie o prawidłową integrację klasy oraz brak wykluczenia – bo tylko wtedy stworzy każdemu uczniowi warunki, które wspierają rozwój.
W zależności od potrzeby placówki – możemy skupić się na obu tematach – integracji klasy i reagowaniu na wykluczenie, jak i przeprowadzić pogłębione szkolenie, obejmujące wyłącznie 1 z tych tematów.
- Znany nie jest wykluczany – przykłady ćwiczeń i zabaw na zapoznawcze zajęcia integracyjne
- Tworzenie grupy – wprowadzenie kontraktu klasowego
- Wspólny cel łączy – pogłębianie relacji między uczniami przy okazji realizacji celów edukacyjnych
- Wspólna historia – budowanie tożsamości grupowej na bazie zaplanowanych wspólnych działań
- Zjawisko wykluczenia rówieśniczego – przyczyny, formy i mechanizmy
- Profilaktyka wykluczenia – zajęcia reinterpretujące pojęcia dziwności i inności
- Reagowanie na wykluczenie – układanie systemowego planu działania, działania na poziomie klasy i szkoły
- Forma szkolenia: online (2 godziny zegarowe) lub stacjonarnie (2-3 godziny zegarowe)
- Warsztatowa forma zajęć, dzięki temu szkolenie ma praktyczny charakter
- Każda osoba uczestnicząca w szkoleniu otrzyma papierowe zaświadczenie zgodne z wymaganiami MEiN (mamy akredytację KO)
- Po szkoleniu przekazujemy obszerne materiały w PDF, zawierające obszerny opis treści ze szkolenia oraz ich rozszerzenie
- Cena szkolenia: forma stacjonarna (klik), forma online (klik)
- Na szkolenia stacjonarne trenerki dojeżdżają do około 120 km od Poznania. W przypadku większej odległości – prosimy o wybór szkolenia online lub kontakt z naszym sekretariatem.
Aby zamówić szkolenie wypełnij formularz: KLIK. Skontaktujemy się w celu doprecyzowania szczegółów w przeciągu maksymalnie 3 dni.
Profilaktyka rodzica roszczeniowego
Rodzice i nauczyciele są sprzymierzeńcami, dążącymi do stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dla dzieci. Przeważnie jednak to nauczyciel przejmuje na siebie większą odpowiedzialność za stworzenie dobrych relacji z rodzicami. Istnieje jednak wiedza oraz zbiór umiejętności, które mogą mu to, czasami dość skomplikowane zadanie – znacznie ułatwić. Warsztat skupiony jest wyłącznie na temacie rodzica roszczeniowego. Zastanowimy się na nim, dlaczego rodzice zachowują się w roszczeniowy sposób i pokażemy typowe metody wywierania nacisku. Następnie przejdziemy do przedstawienia i przećwiczenia technik reagowania na te sposoby. Główny nacisk położymy na przećwiczenie nowych narzędzi.
- Jak przekazać złe wieści, żeby minimalizować opór? Prowadzenie spotkań indywidualnych. Algorytm prowadzenia rozmów
- Nacisk wywierany „wprost” Jak nie ulegać presji? Jednoznaczne roszczenia rodziców – jak odmawiać?
- Jak obronić swoje granice? Reagowanie na krytykę i atak, powrót do racjonalnego poziomu rozmowy
- Co robić, kiedy rodzic chce zdominować? Gry władzy – próba uzyskania przewagi przez rodzica
- Nacisk wywierany „nie wprost”. Techniki manipulacyjne
- Forma szkolenia: online (2 godziny zegarowe) lub stacjonarnie (2-3 godziny zegarowe)
- Warsztatowa forma zajęć, dzięki temu szkolenie ma praktyczny charakter
- Każda osoba uczestnicząca w szkoleniu otrzyma papierowe zaświadczenie zgodne z wymaganiami MEiN (mamy akredytację KO)
- Po szkoleniu przekazujemy obszerne materiały w PDF, zawierające obszerny opis treści ze szkolenia oraz ich rozszerzenie
- Cena szkolenia: forma stacjonarna (klik), forma online (klik)
- Na szkolenia stacjonarne trenerki dojeżdżają do około 120 km od Poznania. W przypadku większej odległości – prosimy o wybór szkolenia online lub kontakt z naszym sekretariatem.
Aby zamówić szkolenie wypełnij formularz: KLIK. Skontaktujemy się w celu doprecyzowania szczegółów w przeciągu maksymalnie 3 dni.