Sfera trenera – Agnieszka Kuca

Agnieszka Kuca

Trenerka, psycholożka, analityczka trasakcyjna, współwłaścicielka Progresfery, cyklistka. Kiedy ludzie pytają ją, czym się zajmuje odpowiada „uczę nauczycieli”. Szkoli ludzi od 2010 roku i może już nieskromnie przyznać, że zjadła na tym zęby, bo i jak inaczej określić tysiące (przy 7000 przestała liczyć) godzin na sali szkoleniowej. W edukacji jest jej dobrze, tutaj widzi cel i sens swojej pracy. Ma plan, aby zostawić po sobie polską szkołę lepszą i go uparcie realizuje. Poza szkoleniami współtworzy i koordynuje Progresferowe projekty edukacyjne – jej największą dumą jest międzynarodowy projekt Let’s Play (nie) zwykła edukacja (zobaczcie sami! www.grywszkole.com), prowadzone w Ośrodku studia podyplomowe oraz konferencje dla edukacji. Od czego się zaczęło? Od mamy – nauczycielki, która pokazała jej dlaczego szkoła jest ważna, oraz od kawy na Instytucie Psychologii, w czasie której w 2009 roku założyła firmę z Aleksandrą Klupś. A zaraz potem pojawiła się Analiza Transakcyjna, która pomaga jej spójnie myśleć o relacjach, komunikacji i wspieraniu dzieci i dorosłych w rozwoju. Prywatnie – społeczniczka. 3 lata (2020 -2023) wolontaryjnie piastowała funkcję wiceprezeski Polskiego Towarzystwa Analizy Transakcyjnej, wcześniej, w trakcie i – jak przewiduje – w niedalekiej przyszłości organizuje z tą organizacją międzynarodowe konferencje. Jest też pomysłodawczyną, koordynatorką i kierowczynią w oddolnej poznańskiej akcji #KierowcyDlaUkrainy pomagającej osobom w kryzysie uchodźczym.

Specjalizacja trenerska:

Specjalizuje się w tematyce szeroko rozumianych kompetencji miękkich, komunikacyjnych, wychowawczych.

Jej konikiem jest – co dość oczywiste – Analiza Transakcyjna, uczy zarówno z niej wprost (np. z tematyki komunikacji czy zapobiegania grom psychologicznym), jak i wplatając jej elementy np. w tematykę sposobów wspierania samodzielności uczniów.

Chętnie szkoli z tematów takich jak:

  • współpraca z trudnymi rodzicami; praca z klasą – integracja, reagowanie na niekonstruktywne zachowania, motywowanie dzieciaków, tworzenie przyjaznego środowiska do uczenia się;
  • doradztwo zawodowe grupowe i indywidualne.

 

Dzięki pracy warsztatowej z uczniami może też dzielić się narzędziami na lekcje wychowawcze. Chętnie też szkoli mediatorów i to i młodzeżowych (rówieśnicznych) i dorosłych (szkolnych). Od 2021 roku ma satysfakcję i radość prowadzenia szkoleń ze swojego fachu w ramach kursu trenerskiego.

Uczniowie, wchodząc w nową grupę rówieśniczą, mają różne oczekiwania i obawy. Boją się, nie wiedzą, czy uda im się nawiązać dobre relacje. Część uczniów narażona będzie na wykluczenie z grupy rówieśniczej, które prowadzi w pierwszym rzędzie do silnych negatywnych emocji (np.  smutku, samotności, poczucia krzywdy), a następnie – do obniżenia samooceny i wycofania społecznego. Rolą nauczyciela jest zadbanie o prawidłową integrację klasy oraz brak wykluczenia – bo tylko wtedy stworzy każdemu uczniowi warunki, które wspierają rozwój.

W zależności od potrzeby placówki – możemy skupić się na obu tematach – integracji klasy i reagowaniu na wykluczenie, jak i przeprowadzić pogłębione szkolenie, obejmujące wyłącznie 1 z tych tematów.

  • Znany nie jest wykluczany – przykłady ćwiczeń i zabaw na zapoznawcze zajęcia integracyjne
  • Tworzenie grupy – wprowadzenie kontraktu klasowego
  • Wspólny cel łączy – pogłębianie relacji między uczniami przy okazji realizacji celów edukacyjnych
  • Wspólna historia – budowanie tożsamości grupowej na bazie zaplanowanych wspólnych działań
  • Zjawisko wykluczenia rówieśniczego – przyczyny, formy i mechanizmy
  • Profilaktyka wykluczenia – zajęcia reinterpretujące pojęcia dziwności i inności
  • Reagowanie na wykluczenie – układanie systemowego planu działania, działania na poziomie klasy i szkoły
  • Forma szkolenia: online (2 godziny zegarowe) lub stacjonarnie (2-3 godziny zegarowe)
  • Warsztatowa forma zajęć, dzięki temu szkolenie ma praktyczny charakter
  • Każda osoba uczestnicząca w szkoleniu otrzyma papierowe zaświadczenie zgodne z wymaganiami MEiN (mamy akredytację KO)
  • Po szkoleniu przekazujemy obszerne materiały w PDF, zawierające obszerny opis treści ze szkolenia oraz ich rozszerzenie
  • Cena szkolenia: forma stacjonarna (klik), forma online (klik)
  • Na szkolenia stacjonarne trenerki dojeżdżają do około 120 km od Poznania. W przypadku większej odległości – prosimy o wybór szkolenia online lub kontakt z naszym sekretariatem. 

Aby zamówić szkolenie wypełnij formularz: KLIK. Skontaktujemy się w celu doprecyzowania szczegółów w przeciągu maksymalnie 3 dni. 

Rodzice i nauczyciele są sprzymierzeńcami, dążącymi do stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dla dzieci. Przeważnie jednak to nauczyciel przejmuje na siebie większą odpowiedzialność za stworzenie dobrych relacji z rodzicami. Istnieje jednak wiedza oraz zbiór umiejętności, które mogą mu to, czasami dość skomplikowane zadanie – znacznie ułatwić. Warsztat skupiony jest wyłącznie na temacie rodzica roszczeniowego. Zastanowimy się na nim, dlaczego rodzice zachowują się w roszczeniowy sposób i pokażemy typowe metody wywierania nacisku. Następnie przejdziemy do przedstawienia i przećwiczenia technik reagowania na te sposoby. Główny nacisk położymy na przećwiczenie nowych narzędzi.

  • Jak przekazać złe wieści, żeby minimalizować opór? Prowadzenie spotkań indywidualnych. Algorytm prowadzenia rozmów
  • Nacisk wywierany „wprost” Jak nie ulegać presji? Jednoznaczne roszczenia rodziców – jak odmawiać?
  • Jak obronić swoje granice? Reagowanie na krytykę i atak, powrót do racjonalnego poziomu rozmowy
  • Co robić, kiedy rodzic chce zdominować? Gry władzy – próba uzyskania przewagi przez rodzica
  • Nacisk wywierany „nie wprost”. Techniki manipulacyjne
  • Forma szkolenia: online (2 godziny zegarowe) lub stacjonarnie (2-3 godziny zegarowe)
  • Warsztatowa forma zajęć, dzięki temu szkolenie ma praktyczny charakter
  • Każda osoba uczestnicząca w szkoleniu otrzyma papierowe zaświadczenie zgodne z wymaganiami MEiN (mamy akredytację KO)
  • Po szkoleniu przekazujemy obszerne materiały w PDF, zawierające obszerny opis treści ze szkolenia oraz ich rozszerzenie
  • Cena szkolenia: forma stacjonarna (klik), forma online (klik)
  • Na szkolenia stacjonarne trenerki dojeżdżają do około 120 km od Poznania. W przypadku większej odległości – prosimy o wybór szkolenia online lub kontakt z naszym sekretariatem. 

Aby zamówić szkolenie wypełnij formularz: KLIK. Skontaktujemy się w celu doprecyzowania szczegółów w przeciągu maksymalnie 3 dni. 

Edukacja to Twoja pasja? Nie przegap szkoleń, które mogą Cię zainteresować!

Zostaw nam swoje imię i adres e-mail, a będziemy Cię informować o nowych webinarach, kursach, otwieranych naborach na studia i innych wydarzeniach Progresfery.

Swoją zgodę zawsze możesz wycofać jednym kliknięciem.

#NauczycielomJutra #DlaSzkołyzPomysłem