Witaj w gronie Nauczycieli Jutra!

Wygrywająca edukacja – praktyka Analizy Transakcyjnej w szkole. Uczeń w 3 odsłonach – Stany Ja w AT

W myśl Analizy Transakcyjnej każdy z nas posiada 3 Stany Ja – Ja Rodzic, Ja Dorosły i Ja Dziecko. Stany Ja to jakby „odsłony naszej osobowości” – wzorce myślenia, postępowania, przeżywania. Każdy z nich jest ważny i potrzebny.

Dostęp bezpłatny, wystarczy się zapisać 0.00 

Zaskakująco przemyślana odpowiedź na podchwytliwe pytanie na lekcji, 5 minut później uparte odmawianie wykonania polecenia nauczyciela, ostre zwrócenie uwagi koledze za łamanie zasad ćwiczenia, a na koniec niepohamowany śmiech w odpowiedzi na żart koleżanki….Czy mówimy cały czas o tym samym uczniu? Oczywiście! W myśl Analizy Transakcyjnej każdy z nas posiada 3 Stany Ja – Ja Rodzic, Ja Dorosły i Ja Dziecko. Stany Ja w AT to jakby „odsłony naszej osobowości” – wzorce myślenia, postępowania, przeżywania. Każdy z nich jest ważny i potrzebny.

W pełni korzystamy z naszych zasobów wtedy, gdy potrafimy odpowiednio skorzystać z różnych Stanów Ja w zależności od kontekstu i sytuacji. Oczywiście – trudno być idealnym. Zdarza się, że w sytuacji wymagającej sprawnego myślenia (potrzebny Ja Dorosły) nachodzi nas ochota na niezbyt mądre żarty (wybieramy Ja Dziecko), zbyt często staramy się rozwiązywać problemy za innych (nadużywamy Ja Rodzica) lub też – nie umiemy się nawet na chwilę zatracić przy zabawie klockami Lego (utrudniony dostęp do Ja Dziecko).

Sprawne projektowanie procesu edukacyjnego – lekcji, akcji szkolnych, programów wychowawczych – polega na uwzględnieniu wszystkich „odsłon” uczniów i nauczycieli. Świadome pobudzanie konkretnych Stanów Ja u uczniów czy dobieranie własnej reakcji z różnych pozycji pozwala nam uzyskać najlepsze efekty. Jeśli chcesz się dowiedzieć, czym są Stany Ja w AT i w jaki sposób korzystać z wiedzy o nich, aby wspierać uczniów w ich rozwoju zarówno na polu edukacji, jak i płaszczyźnie relacji i kompetencji osobistych – zapisz się na webinar, wprowadzający do tematyki Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej. Dla #WygrywającejEdukacji.

Każda osoba pracująca z dziećmi i młodzieżą robi wszystko, co może, aby jej podopieczni odnieśli w życiu sukces. Wszyscy wiemy, że w edukacji nie chodzi wyłącznie o zdobywanie wiedzy.

Najważniejszym celem i misją zaangażowanych pedagogów jest wspieranie uczniów i uczennic w rozwijaniu skrzydeł, wykorzystaniu potencjału, przezwyciężeniu ograniczeń, budowaniu satysfakcjonujących relacji. Mówiąc krótko – nauczyciele chcą, aby uczniowie stali się nie tylko lepiej wykształconymi, ale też (a może i przede wszystkim) szczęśliwszymi ludźmi. Jeszcze krócej – aby mieli poczucie, że wygrali swoje życie. Aby urzeczywistnić ten cel warto skorzystać ze spójnej myśli pedagogicznej, dzięki której można lepiej i efektywniej planować swoje działania, reagować na obserwowane wśród uczniów problemy czy deficyty, a czasem z większą wyrozumiałością podejść do ich osobistych ograniczeń czy stwarzanych przez nich w szkole problemów.

I tutaj docieramy do Analizy Transakcyjnej. Koncepcji, która od niemal 70 lat pomaga nam lepiej rozumieć nasze codzienne interakcje oraz kształtować je tak, aby każdy wychodził z nich trochę silniejszy i bardziej autonomiczny. Właśnie jej narzędzia będziemy przekazywać na szkoleniach w ramach cyklu: Wygrywająca Edukacja. Praktyka Analizy Transakcyjnej w szkole.

Pokażemy na nim zarówno ogólne prawidłowości rządzące postępowaniem każdej osoby, używane przez ludzi wzorce komunikacji, stosowane mechanizmy obronne, sposoby budowania relacji, potrzeby wraz ze sposobami ich zaspokajania, podejście do siebie i do świata oraz inne, porządkujące myślenie o edukacji konstrukty. Każde zagadnienie przełożymy na szkolny konkret, czyli skupimy się nie tylko na dostarczeniu wiedzy, ale i na sposobach jej realnego wykorzystania w każdej placówce. Zapraszamy do fascynującego i bardzo praktycznego świata Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej!

Kolejne kursy w ramach cyklu można znaleźć TUTAJ

Organizacja kursu:

  • Założenia Analizy Transakcyjnej – dlaczego AT jest koncepcją tak bardzo przydatną w edukacji
  • Człowiek w trzech odsłonach – czym są Stany ja w AT
  • Ja Rodzic – czyli dlaczego wciąż słuchamy się mamy
  • Ja Dorosły – nasz najlepszy komputer
  • Ja Dziecko – autentyczne i szczere? Nie tylko!
  • Stany Ja nauczycieli – wnioski z badań i co z nich wynika
  • Jakie Stany Ja lubię bardziej – indywidualny egogram (w tym autorski test)
  • Co z tego właściwie wynika – zastosowanie Stanów Ja w codziennej praktyce nauczyciela, uwzględnianie wszystkich stanów podczas lekcji
  • Stany Ja w szkole – projektowanie działań i wydarzeń

Z Progresferą otrzymujesz Obszerne materiały w PDF

W każdym z naszych kursów zamieszczamy obszerne materiały przygotowane przez osobę prowadzącą szkolenie. W kursie “Wygrywająca edukacja – praktyka Analizy Transakcyjnej w szkole. Uczeń w 3 odsłonach – Stany Ja w AT”  pobierzesz:

Na obrazku obok możesz zobaczyć dokładną listę materiałów zamieszczonych w kursie: 

Dlaczego warto nam zaufać? Opinie uczestników kursu:

Trenerka Aleksandra Klupś

Psycholożka, absolwentka UAM w Poznaniu, Studiów Podyplomowych z zakresu Przygotowania Pedagogicznego oraz Mediacji i Negocjacji, absolwentka Szkoły Trenerów, praktyk Analizy Transakcyjnej w polu Edukacji w cyklu zaawansowanych szkoleń, doradczyni zawodowa, pozaszkolnie-rekruterka. Od 2009 roku pracuje i szkoli dorosłych, dzieci i młodzież, od 2011 jest trenerką NODN Progresfera.

trenerka Agnieszka Elżbieta Kuca

Psycholożka, doradczyni zawodowa, Praktyczka Analizy Transakcyjnej w polu edukacji. Uczestniczy w zaawansowanych szkoleniach z zakresu Analizy Transakcyjnej. Ukończyła Szkołę Trenerów, posiada uprawnienia pedagogiczne. Prowadzi również procesy rekrutacyjne dla biznesu. Od ponad 2009 roku prowadzi warsztaty dla osób dorosłych, dzieci i młodzieży, od 2011 roku dla nauczycieli jako trenerka NODN Progresfera.

Spodobają Ci się także inne Szkolenia Kursy Webinary z zakresu analizy transakcyjnej: