Lidia Pasich
polonistka, edukatorka, nauczyciel dyplomowany; miłośniczka nowoczesnej i twórczej dydaktyki ukierunkowanej na radość z procesu uczenia się i rozwjania własnych możliwości; szczególnie zainteresowana wspieraniem nauczycieli w dostrzeganiu i rozwijaniu naturalnych zdolności uczniów; współpracuje z uczelnią – Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie; pełni rolę sekretarza Olimpiady Literatury i Języka Polskiego – Oddział Kielce; prywatnie – matka dwóch dorosłych synów, babcia czworga wnucząt, fanka koreańskich seriali oraz artysty – Dimasha Qudaibergena, wierna słuchaczka ciekawych blogów, ale nade wszystko miłośniczka dobrej literatury; nieustannie głodna inspirujących wyzwań w życiu i edukacji.
Specjalizacja trenerska:
- rozwijanie zdolności uczniów i wspieranie pasji;
- ocenianie kształtujące w praktyce szkolnej;
- kształtowanie postawy twórczej uczniów z naciskiem na kreatywność;
- doskonalenie kompetencji czytelniczych (czytanie ze zrozumieniem i dla przyjemności);
- stosowanie ciekawych i nowatorskich metod pracy na lekcjach języka polskiego;
- projekt jako metoda edukacyjna;
storytelling i jego rola w procesie nauczania uczenia się.
- Autorka programu „Taki jak Mozart” ukierunkowanego na rozwój zdolności uczniów (12 lat realizacji)
- Koordynatorka projektu Tydzień Kultury Języka (od 1992 r do dziś)
- Autorka projektów dla polonistów – „Polonistyczna Dolina”
- Wieloletnia przewodnicząca Konkursu Języka Polskiego
- Posiada doświadczenie we wspomaganiu szkół we wdrażaniu wielu ciekawych inicjatyw i projektów dotyczących tematyki zdolności, kreatywności, oceniania kształtującego, kompetencji kluczowych, wprowadzania innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych, itp.
- Posiada duże doświadczenie zawodowe:
- pracowała jako nauczyciel języka polskiego w szkole publicznej i społecznej
- konsultant w Świętokrzyskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli
- wykładowca w Instytucie Literaturoznawstwa i Językoznawstwa UJK
- Uniwersytet Jagielloński w Krakowie – filologia polska – specjalność nauczycielska
- Studia Podyplomowe w zakresie kształcenia Moderatorów Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli
- Studia Podyplomowe w zakresie przygotowania kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość
- Tytuł edukatora – nadany przez MEN na podstawie & 17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej – 2000 r.
- Kurs kwalifikacyjny w zakresie zarządzania oświatą
- Kurs Coaching jako metodologia wsparcia rozwoju
- Kurs LearnCoaching nauczanie wspierające
- Kurs dramy
Wybrane publikacje:
- L. Pasich, Konkurs języka polskiego jako forma pracy z uczniami zdolnymi, w: „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, Wyd. UJK, Kielce, nr 1/2016 (27);
- L. Pasich, Postawy twórcze gimnazjalistów uzdolnionych w zakresie języka polskiego, w: „Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla bezpieczeństwa”, Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań, Rok IX nr 2/2016 (31);
- L. Pasich, E. Boksa, Śmiech pomaga czy przeszkadza w tworzeniu?, w: Kreatywność: między mitami, stereotypami a rzeczywistością, pod red. I. Pufal-Struzik, Z. Okraj, Wyd. UJK, Kielce, 2016;
- L. Pasich, Wykorzystanie metafory w pracy z uczniem zdolnym – na przykładzie programu „Taki jak Mozart”, w: Uczeń zdolny i jego edukacja. Koncepcje. Badania. Praktyka., pod red. M. Jabłonowskiej, Universitas Rediviva, Warszawa 2013;
- L. Pasich, Koncepcja rozwoju zdolności Josepha Renzulliego jako podstawa programów edukacyjnych wspierania uczniów zdolnych, w: Praca z uczniem zdolnym – teoria i praktyka pod red. T. Gizy i I. Pałgan, WSNSiT, Radom 2012;
- L. Pasich, Model Renzulliego jako podstawa programu rozwijania zdolności, w: Wokół problematyki zdolności, tom, 2, praca zbiorowa pod red. J. Łaszczyka, M. Jabłonowskiej, Universitas Rediviva, Warszawa 2011;
- T. Giza, L. Pasich Przykłady działań w obszarze uczniów zdolnych, w: T. Giza, Podstawy pracy z uczniem zdolnym, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce, 2011;
- T. Giza, L. Pasich, Theoretical basis and organisation of the educational programme Just like Mozart, w: Pedagogiczne i społeczne wsparcie uzdolnionych dzieci i młodzieży 2, pod red. O. Boczarowej i J. Aksman, Wyd. Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2013;
- T. Giza, L. Pasich, Jak rozwijał się projekt ,,Taki jak Mozart”? w: Wokół udanych inicjatyw edukacyjnych, pod red. A. Nalaskowskiego i B. Przyborowskiej, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012.
Opowiem Ci o… metodzie (na)uczenia. Jak stosować storytelling w edukacji?
Jak rozbudzić apetyt na czytanie? Konkretne rozwiązania na zachęcenie uczniów do książek
Czytanie ze zrozumieniem: Od słów do znaczenia – nauka czytania (tym razem) ze zrozumieniem
Z egzaminem ósmoklasisty za pan brat. Część polonistyczna – jak przygotować uczniów?
Polski inaczej – ćwiczenia i zadania, które porywają do działania
Zdolna bestia! Czyli wspólna nauka i praca z uczniem zdolnym.
Majowy zawrót głowy – nowa matura z języka polskiego (2023). Jak przygotować uczniów? Baza ćwiczeń.
Dobro, prawda i piękno, czyli edukacja klasyczna w szkole propozycje rozwiązań dydaktycznych
Na zajęciach spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak rozumieć edukację klasyczną we współczesnej edukacji. Czy jest to ideał wychowania wytworzony w starożytności i dążący do ukształtowania człowieka pięknego moralnie (gr. kalos kagathos), czyli takiego, który posiada cnoty i sprawności? A może jest to wychowanie w kierunku kształtowania takich wartości jak dobro, piękno i prawda
w oparciu o postawy i wartości zawarte w Biblii i kulturze antycznej? Sprawdzimy, czym dysponuje podstawa programowa II i III etapu edukacyjnego związana z tym tematem.
- W ramach szkolenia nauczyciele przedmiotów humanistycznych (poloniści, historycy, filozofowie, łacinnicy) i przedmiotów artystycznych rozważą propozycje metodyczne dotyczące treści z edukacji klasycznej, które występują na ich przedmiotach, a także propozycje zintegrowanych rozwiązań przedmiotowych w formie „klasycznego” projektu edukacyjnego.
- Przykłady metodyczne będą zawierały zagadnienia dotyczące kultury antycznej (teksty filozoficzne, literackie, architektura, muzyka, sztuka, oracja, język łaciński, historia sztuki); umożliwią uczniom uczestnictwo w różnorodnych formach pracy (debaty, dyskusje, gry terenowe, konkursy czytelnicze, mitologiczne, biblijne, krasomówcze, itp.); pomogą dostrzec i rozumieć różnorodne konteksty. Zagadnienia będą dostosowane do potrzeb uczniów o różnym stopniu zainteresowania edukacją klasyczną.
- Dodatkową ich wartością będzie przygotowanie i „oswojenie” uczniów z rodzajami zadań, jakie mogą wystąpić zarówno na egzaminie po klasie ósmej, jak i na maturze.
- Wszyscy nauczyciele będą mieli okazję sprawdzić, jakie metody pracy oraz narzędzia dydaktyczne pozwolą im kształtować cnoty i sprawności u uczniów na lekcjach wychowawczych i przedmiotowych.
- Forma szkolenia: online -2 godziny zegarowe
- Warsztatowa forma zajęć, dzięki temu szkolenie ma praktyczny charakter
- Każda osoba uczestnicząca w szkoleniu otrzyma papierowe zaświadczenie zgodne z wymaganiami MEiN (mamy akredytację KO)
- Po szkoleniu przekazujemy obszerne materiały w PDF, zawierające obszerny opis treści ze szkolenia oraz ich rozszerzenie
- Cena szkolenia: sprawdź cennik (klik)
Aby zamówić szkolenie wypełnij formularz: KLIK. Skontaktujemy się w celu doprecyzowania szczegółów w przeciągu maksymalnie 3 dni.