Kilka słów na dzień dobry 🙂

Kilka słów o projekcie, dzięki któremu nasza Konferencja Let’s PLAY! Game Based Learning – (nie)zwykła edukacja mogła się odbyć, przedstawienie organizatorów oraz Partnerów, omówienie programu rozgrywki.

Graficzny skrót wykład (Sketchnotka)

Trzy oblicza ideologii GBL (game-based-learning)

Z ideologią GBL jest jak ze związkami na Facebooku: to skomplikowane. Game-based learning ma trzy twarze. Gry edukacyjne – stworzone od razu jako narzędzia kształcenia. Adaptacja gier do celów dydaktycznych, gdy w tę szczytną służbę zaprzęgamy gry rzekomo nieedukacyjne. Wreszcie edu-gamifikacja, czyli (prze)projektowanie procesu kształcenia na obraz i podobieństwo gier. Podział prosty i klarowny, który najpierw sobie poukładamy, a później spróbujemy zburzyć. Wykład tylko dla odważnych, bowiem ryzykownie zanurzymy się w szczegółach. A wiadomo, kto tam tkwi.

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Jasna strona mocy - pozytywny wypływ gier na rozwój dzieci i młodzieży

Uwierzycie nam, jeśli powiemy Wam, że „agresywne” gry wcale nie zwiększają agresji wśród graczy, co więcej – że są badania, które pokazują coś dokładnie odwrotnego? Temat związku gier i grania z rozwojem dzieci i młodzieży wciąż rozgrzewa do czerwoności uczestników wielu publicznych debat. Co więcej – obrósł już w wiele przekonań, które są traktowane jako „oczywista oczywistość”. Tymczasem, gdy sięgniemy do rzetelnych badań naukowych, to okazuje się, że wiele z powtarzanych stwierdzeń na temat gier nie tylko nie ma potwierdzenia w faktach, co więcej – wyniki wskazują, że często bywa dokładnie odwrotnie, niż podpowiada nam intuicja, że większość ludzi, w swoich opiniach na temat wpływu gier, po prostu się myli. Podczas naszego wykładu zrobimy małą rewolucję w myśleniu i zrzucimy bombę na utarte przekonania. Pokażemy Wam wyniki badań, które udowodnią, że granie ma niebagatelny i pozytywny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży. Innymi słowy – udowodnimy Wam, że to, co dorośli traktują jako stratę czasu, rozwija młode osobowości i mózgi. Szykujcie się na szereg zaskoczeń! 

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Prezentacja z wykładu (Prezentacja)

Gry nie takie straszne, jak je malują! Czyli o pozytywnym wpływie gier na zachowanie ludzi

„Gry są pełne przemocy i są odpowiedzialne u agresję”, „Granie w gry to strata czasu”, ,,Gry opóźniają rozwój dzieci” – te hasła przewijają się w Internecie, jeśli chodzi o wpływ gier na zachowanie dzieci i młodzieży.

Podczas tego wykładu, prowadzący będzie próbował przekonać Państwa, że jak każdy kija ma dwa końce, tak oddziaływanie gier na zachowanie ludzi ma również swoje pozytywne aspekty. Dodatkowo, zostaną przedstawione informacje  na temat tego, w jaki sposób projektować gry, które będą wpływały na poprawę funkcjonowania ludzi w życiu społecznym

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Gry cyfrowe - jak je wykorzystać w procesie uczenia

Gry cyfrowe potocznie kojarzą nam się z czasem wolnym i zabawą, ale ich pełny potencjał dalece wykracza poza takie wąskie użycie. Medium to może być wykorzystywane w edukacji i to na wiele różnych sposobów – jako narzędzie dydaktyczne, przestrzeń interakcji oraz treningu, źródło inspiracji czy forma osobistego wyrazu. Ogólnie rzecz ujmując, wszelkie próby edukacyjnego wykorzystania gier cyfrowych określa się mianem DGBL (Digital-Game Based Learning). W swojej prezentacji przedstawię kilkanaście odmiennych przykładów zastosowania DGBL, skupiając się na edukacji szkolnej. Co więcej, wirtualna rozrywka to współcześnie jeden z wiodących i zarazem mocno zróżnicowanych przemysłów kultury. Z gier korzystają ludzie w niemal każdym wieku, dlatego przy pomocy tego medium możemy docierać do szerokiego grona odbiorców – w tym młodszych, jak i starszych uczniów. Warto wykorzystywać tę szansę i nie poddawać się stereotypowym wyobrażeniom, wedle których granie to zajęcie dla dzieci. Poza wiedzą praktyczną, ze spotkania ze mną wyniesiecie Państwo informacje, które pomogą Wam rozprawić się z takimi stereotypami.

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Gry rozrywkowe w edukacji szkolnej

Podczas mojej prezentacji podzielę się przemyśleniami i przykładami wykorzystania gier rozrywkowych w kontekście uczenia się. Będę się oczywiście odnosił do badań i teorii, jednak główny nacisk położę na praktykę. Jestem nauczycielem nauk humanistycznych i społecznych, a więc wiele podawanych przeze mnie przykładów będzie związane z tematami z tych dziedzin, postaram się jednak przedstawić również propozycje na inne przedmioty i dać Wam wszystkim niezwykle ciekawe tematy do przemyślenia!

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Let's play! Dajcie się zaskoczyć 🙂

Trochę praktycznej rozgrywki 🙂

Gry bez prądu - trochę teorii...

Na tym krótkim wykładzie opowiem Wam o swojej wielkiej przygodzie z grami – dlaczego tak lubię używać gier w mojej pracy edukatorskiej i dlaczego uważam je za świetne wsparcie na zajęciach. Pokażę również kilka własnych pomysłów na użycie konkretnych tytułów na zajęciach – m. in. Wsiąść do pociągu, Alchemicy, Dixit czy systemy RPG.

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Granie Nauczanie – ściąga dla nauczycieli, czyli gdzie szukać inspiracji?

Wykład poświęcony będzie wizji nowoczesnej szkoły oraz zmianom w sposobach kształcenia dzieci i młodzieży z akcentem na wykorzystanie nowych technologii i gier w celu angażowania oraz motywowania uczniów do nauki. Głównym celem spotkania będzie zaprezentowanie materiałów skierowanych do nauczycieli, które mogą stanowić cenne źródło inspiracji do wprowadzania innowacyjnych metod nauczania.

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Turfhunt - aplikacja do grywalizacji w przestrzeni

TurfHunt – to narzędzie do grywalizacji opracowane przez islandzką firmę Locatify. Aplikacja jest wykorzystywana do tworzenia gier terenowych opartych na poszukiwaniu skarbów. Podczas warsztatu, uczestnicy zostaną zapoznani z omawianym narzędziem, a następnie będą sami projektować gry, oparte na wykorzystaniu tej aplikacji.

Materiały z warsztatu (Materiały)

Co mówi nauka o game based learning? Rezultaty badań naukowych i ich praktyczne zastosowanie w edukacji

Prezentacja będzie swego rodzaju wprowadzeniem do tematyki Game Based Learning z uwzględnieniem informacji na temat tego, jak przekazywać wiedzę poprzez gry i zabawę. Oprócz tego, przedstawię badania naukowe na temat wpływu GBL na dynamikę klasy, uczenie się, efektywność uczenia się, zaangażowanie i motywację do nauki. Podsumowując, prezentacja będzie pokazem tego, jak w praktyce można wykorzystać założenia Game Based Learning. 

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Prezentacja z wykładu (Prezentacja)

Okiem nauczycielki, mamy i uczennicy: główne korzyści i zagrożenia (lub typowe błędy) przy korzystaniu z gier w edukacji/ w klasie

Przemek Staroń poprowadzi dyskusję panelową z Alicją Kost – Matają (mamą, przedstawicielką rodziców), Zuzanną Karcz (absolwentką LO, przedstawicielką uczniów ) i Agnieszką Jankowiak-Maik – Babką od Histy (historyczką, przedstawicielką nauczycieli). Temat dyskusji – w dużym skrócie – jakie są plusy z wykorzystania gier na zajęciach dla poszczególnych grup zaangażowanych w edukację, a na czym można się “rozłożyć”. Skupimy się na omówieniu jasnych i ciemniejszych stron gier wykorzystywanych w edukacji. 

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Zastosowanie gier planszowych w nauczaniu języków obcych

Podczas wykładu skupię się na przedstawieniu sprawdzonych i przetestowanych przeze mnie gier planszowych, które mogą być wykorzystywane do zwiększenia efektywności nauki słownictwa podczas nauczania języków obcych na różnych poziomach zaawansowania. Z mojej praktyki nauczyciela języka angielskiego, wynika, że GBL może mieć duży wpływ na zdolność ucznia do przypominania sobie wcześniej wyuczonego słownictwa, jednakże warto pamiętać o tym, że nie wszystkie gry są odpowiednie dla wszystkich poziomów zaawansowania. Na wykładzie podzielę się swoimi doświadczeniami i pokażę, jakie gry stosować przy pracy z uczniami – od uczniów początkujących do zaawansowanych.

 Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Let's play! Dajcie się zaskoczyć 🙂

Trochę praktycznej rozgrywki 🙂

Gry i filmy interaktywne edukacji, czyli jak zaprosić uczniów do wehikułu czasu na przedmiotach humanistycznych

M. Piwowarczuk i P. Miechowski opowiedzą o wykorzystaniu gier i produkcji interaktywnych w edukacji. Nie będzie to jednak wykład o grach uczących matematyki, czy złożoności związków chemicznych, ale o grach i filmach interaktywnych z fabułą, zdolnych do opowiadania historii. Dzięki takim grom można uczyć historii, etyki czy nawet języka polskiego. Generalnie gry i filmy interaktywne jako wytwory kultury mają olbrzymi potencjał do nauki przedmiotów humanistycznych i o przykładach takich gier opowiedzą prelegenci.

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Prezentacja z wykładu (Prezentacja) + informacja o projektach, w których można wziąć udział ze swoją klasą (Informacja)

Czy podręcznik może być inteligentny? Wprowadzenie do nowatorskiej metody

Podczas wykładu zaprezentuję ideę i podstawy teoretyczne inteligentnych podręczników. Inteligentne podręczniki to takie systemy komputerowe, które kierują i kontrolują pracę ucznia w celu realizacji przez niego części podstawy programowej dając nauczycielowi czas i możliwości dla pełnienia w stosunku do ucznia roli, której oczekuje się od niego w nowym podejściu a mianowicie doradcy, przewodnika, konsultanta czy mentora. 

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Gra, w której wygrywają wszyscy, czyli gry terenowe w edukacji

W trakcie wykładu pt. „Gra, w której wygrywają wszyscy” opowiem Państwu o korzyściach płynących z wykorzystywania gier terenowych w nauczaniu i o ich specyfice. Korzystając z darmowych materiałów, które możecie znaleźć na eduexpert.eu zaprezentuję sposoby oraz możliwości ich wykorzystania, w przygotowywaniu i prowadzeniu takich gier dla uczniów w różnym wieku.

Graficzny skrót wykładu (Sketchnotka)

Prezentacja z wykładu (Prezentacja)

Linki do ciekawych stron internetowych

Karty matematyczne dla tych młodszych i starszych (materiały od Progresfery)

Zabawa – nasz naturalny impuls! (materiał od Aribo)

Doradztwo zawodowe – ćwiczenia (materiały od Nomio)

Edukacja to Twoja pasja? Nie przegap nowych kursów dla siebie!

Będziemy Cię informować o naszych nowych webinarach i innych okazjach.



#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem