Witaj w gronie Nauczycieli Jutra!

PomysłoSfera II, czyli dzień z Progresferą

PomysłoSfera to pomysł na inspirację dla każdej nauczycielki i każdego nauczyciela. Znajdziesz w niej 12 ciekawych wykładów z naszą kadrą. Poznaj 12 pomysłów na edukację!

Wystąpienia w tej edycji: skuteczne kontrakty w edukacji, Wakelet, integracja sensoryczna, stwórz własny komiks, pytania do modelu GROW, techniki pamięciowe, Audacity, neurodydaktyka, kreatywność, GeoGebra na matematyce, śmiej się i ucz (się), budowanie relacji z uczniami.

A gdyby tak spędzić czas w inspirujący sposób? Chcesz poznać nowe pomysły na edukację? Brzmi dobrze? Zapisz się i zyskaj dostęp do inspirujących nagrań!

PomysłoSfera to Progresferowe konferencje edukacyjne. W tej edycji przygotowałyśmy 12 wystąpień – wszystko w formie nagrań do odtworzenia o dowolnej porze! Łączy je jedno – są pełne rozwiązań i inspiracji pedagogicznych gotowych do wykorzystania już kolejnego dnia! W wygodnej formie online zdobędziesz mnóstwo pomysłów i oczywiście zaświadczenie MEN! Przygotuj się na czas pełen pomysłów!

Co znajdziesz w PomysłoSferze?

Pakty, układy, porozumienia czy zakłady? Czyli jak zawierać skuteczne kontrakty w edukacji, Aleksandra Klupś i Agnieszka Kuca

Wszystkich nauczycieli można nazwać kontraktowymi – i wcale nie chodzi nam o stopień awansu zawodowego 🙂 Kontrakty w szkole to codzienna sprawa – zawieramy je z uczniami, dyrekcją, innymi nauczycielami czy rodzicami. I często niestety mamy poczucie, że nie są skuteczne. Analiza Transakcyjna daje jednak narzędzie, pozwalające sprawdzić, czy nasz kontrakt obejmuje wszystkie zainteresowane strony oraz wszystkie poziomy! Chcesz się dobrze kontraktować? Znamy sposób i nie zawahamy się go zdradzić 🙂

Psycholożka, absolwentka UAM w Poznaniu, Studiów Podyplomowych z zakresu Przygotowania Pedagogicznego oraz Mediacji i Negocjacji, absolwentka Szkoły Trenerów, praktyk Analizy Transakcyjnej w polu Edukacji w cyklu zaawansowanych szkoleń, doradczyni zawodowa. Od 2009 roku pracuje i szkoli dorosłych, dzieci i młodzież, od 2011 jest trenerką NODN Progresfera.

 

Psycholożka, doradczyni zawodowa, Praktyczka Analizy Transakcyjnej w polu edukacji (uczestniczy w zaawansowanych szkoleniach). Ukończyła Szkołę Trenerów, posiada uprawnienia pedagogiczne. Od 2009 roku prowadzi warsztaty dla osób dorosłych, dzieci i młodzieży, od 2011 roku dla nauczycieli jako trenerka NODN Progresfera.

 

Jak wykorzystać wakeleta w codziennej pracy nauczyciela i nie-nauczyciela?, Monika Szulkowska

Czujesz, że ogrom pdfów, filmików, zdjęć, linków etc już dawno zawładnął Twoim komputerem – nic nie możesz znaleźć i strasznie to Ciebie denerwuje? A może szukasz bezpiecznego miejsca do współpracy z kolegami i koleżankami z grona pedagogicznego lub chcesz zaproponować uczniom przestrzeń do współdziałania? Mam na to sposób! Zapraszam Ciebie na spotkanie ze mną, podczas którego opowiem i pokażę Tobie jak sprytnie można to wszystko poukładać w darmowej aplikacji WAKELET. Jeśli chcesz uporządkować swoje zawodowe sprawy – bez WAKELETA się nie da. 
 

Nauczycielka języka angielskiego i języka polskiego w SP, ambasadorka Wikiszkoły, Wakeleta, Wiosny Edukacji, entuzjastka wykorzystania TIK oraz technik cooperative learning i CLIL na zajęciach, trenerka MIE, certyfikowany trener umiejętności społecznych, doskonaląca swoje umiejętności na szkoleniach w Polsce i za granicą, współorganizatorka i prelegentka wielu wydarzeń edukacyjnych, liderka ogólnopolskiej akcji „Zaproś mnie na swoją lekcję”.

Stwórzcie własny komiks lub książkę!, Magdalena Bogumił

Podczas spotkania zostaną zaprezentowane strony internetowej, na których możemy stworzyć komiksy i książki. Wasi uczniowie mogą pracować indywidualnie lub grupowo, w szkole, w domu. Pobudźcie swoją kreatywność i wyobraźnię, bawcie się, ucząc przy okazji!

Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 74 im Mikołaja Kopernika w Poznaniu. Praca z dziećmi to jej pasja, na co dzień wykorzystuje w niej nowoczesne technologie, gry dydaktyczne, plenerowe oraz elementy edukacji leśnej. Chętnie realizuje z uczniami projekty szkolne, ogólnopolskie oraz międzynarodowe.

INTEGRACJA SENSORYCZNA (SI) Produkt końcowy przetwarzania sensorycznego, Agnieszka Gierłowska

Zdarza nam się obserwować u ludzi, a zwłaszcza u dzieci pewne powtarzające się zachowania. Na ten przykład Jakub ze zdiagnozowanym ZA trzepocze rączkami, albo Staś – (bez żadnej diagnozy) nie pozwala nikomu dotykać swojej czapki, którą zawsze ma na głowie i ciężko mu się z nią rozstać na lekcji, albo Wojtek lubiący huśtać się na krześle. Takich przykładów na pewno znajdziemy dużo w naszym otoczeniu. Okazuje się, że to są sygnały sensoryczne wysyłane przez dziecko. My możemy je potraktować jako wskazówkę, co warto zmienić , dostosować czy zmodyfikować, aby do dziecka dotarła informacja od jego zmysłów-sensorów. Istotne jest, by pamiętać o tym, ze jeśli na kolejnych etapach dziecko nie rozwinie pewnych umiejętności, podstawa rozwoju następnych może być niewłaściwa i pojawią się zaburzenia. I wcale nie trzeba być specjalistą, żeby „wychwycić” te sygnały. Natomiast warto być uważnym obserwatorem!

Pedagog, terapeuta pedagogiczny, oligo- i surdopedagog, na co dzień pracuje w Społecznej Szkole Podstawowej jako pedagog i specjalista oraz prowadzi gabinet terapii pedagogicznej, prowadzi warsztaty i szkolenia dla rad pedagogicznych oraz rodziców (Szkoła dla Rodziców i wychowawców).

Mocne pytania zachęcające do wzięcia odpowiedzialności za swoją edukację, czyli pytania do GROW - w obszarze edukacyjnym, Małgorzata Trybuś

Tyle razy mówiłam/mówiłem temu uczniowi, że musi się zabrać za pracę, ale moje wysiłki spełzły na niczym – „jak grochem o ścianę”. Chyba większość nauczycieli miała kiedyś taką refleksję. Czy istnieją jakieś narzędzia, które mogą wpłynąć na zmianę postaw uczniów i pomóc im w wykorzystaniu własnego potencjału? Nieraz najprostsze sposoby mogą stać się najbardziej skuteczne, dlatego zapoznacie się Państwo w trakcie tego wystąpienia z różnego rodzaju pytaniami. Szkolenie pozwoli na stosowanie tzw. mocnych pytań, które pomagają na przeprowadzenie uczniów przez zmianę – od braku motywacji do wzięcia odpowiedzialności za swoją edukację

Pedagog, coach, trener rad pedagogicznych od 20 lat związana z edukacją. Specjalizuje się w pracy z uczniami z SPE, rozwojem kompetencji, zarządzaniem grupą klasową, komunikacją. Pracuje z młodzieżą w szkole średniej, nauczycielami i rodzicami. Jest współautorem programów nauczania i programu profilaktycznego opartego na rozwoju czynników chroniących.

Techniki pamięciowe w nauczaniu jęz. obcego, czyli jak zwiększyć efektywność nauki i ułatwić uczniom zapamiętywanie?, Ewelina Stachurska

Jeśli szukasz sposobów ułatwienia zapamiętywania twoim uczniom, sięgnij po przedstawione przeze mnie techniki pamięciowe, dzięki którym proces zapamiętania będzie dużo łatwiejszy i bardziej atrakcyjny.

nauczycielka języka angielskiego i hiszpańskiego, pedagog, trenerka. Posiada ponad 10letnie doświadczenie w nauczaniu języków obcych na wszystkich poziomach edukacyjnych zarówno w placówkach państwowych jak i prywatnych. Specjalizuje się w pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się oraz nauczaniu przyjaznym mózgowi. 

Audacity na lekcjach języka polskiego i nie tylko, Robert Krukowski

Przeprowadzić wywiad z bohaterem literackim, stworzyć reklamę klasowej wycieczki, przygotować piękne czytanie fragmentów lektury – to klasyka zadań na lekcjach języka polskiego. Umiejętność pisania i czytania to podstawa, ale może raz trochę inaczej: nagrać wywiad, reklamę, audiobooka. A może podczas szkolnej uroczystości przydałby się głos z offu, a przed zbliżającymi się wyborami do samorządu szkolnego inaczej poprowadzić kampanię wyborczą?

Na co dzień jestem nauczycielem języka polskiego, pedagogiem szkolnym i doradcą zawodowym. Poza szkołą mocną związany z kulturą prowadzę koncerty i spotkania z ciekawymi ludźmi. Moje hobby to podróże do Włoch, hodowla psów rasy sznaucer miniaturowy i taniec ludowy.

Neurodydaktyka! Wpływ emocji i motywacji na uczenie się i zapamiętywanie, dr Magdalena Reuter

Emocje i motywacje mają ogromny wpływ na procesy uczenia się i zapamiętywania. Ale dokładnie na czym to polega? W swojej prezentacji opowiem, jak działają emocje w kontekście zapamiętywania, które z emocji przyczyniają się do lepszego zapamiętywania a które szkodzą tej zdolności a także wskażę na neurobiologiczne podłoże tego procesu. Następnie przejdę do omówienia motywacji, jej mechanizmów działania oraz zajmę się jej neurobiologicznym podłożem. Opowiem o tym jak odpowiednio motywować uczniów do samodzielnej pracy i pracy w zespole, korzystając z naukowej wiedzy na temat działania mechanizmów motywowania.

dr filozofii,  2 lata pracowała w Instytucie Psychologii UAM, gdzie studiowała lateralizację języka i gestów, Odbyła staż podoktorski w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.Pracuje na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Interesuje się badaniami nad substytucją sensoryczną i świadomością, neurokognitywistyką i filozofią umysłu a także neurodydaktyką. 

Wszystko zaczyna się od pomysłu! Marlena Marszałek

Zanim powstały oryginalne projekty i nietuzinkowe rozwiązania, potrzebny był ktoś, kto je wymyślił. Ktoś, kogo idea wyróżniała się na tle innych. Pomysł – to właśnie od niego wszystko się zaczyna. Z generowaniem pomysłów ściśle wiąże się kreatywność czyli jedna z kompetencji XXI wieku. Nie jest ona przypisana tylko wybranym i każdy może ją w sobie rozwijać dzięki różnym narzędziom, a im wcześniej zaczniemy, tym lepiej. Nauczycielom powinno zależeć na wyposażeniu swoich podopiecznych w umiejętności przydatne w perspektywie przyszłości, dlatego treningi kreatywności warto wprowadzić już w przedszkolu i szkole podstawowej. Marlena Marszałek wybrała i przedstawi top 5 skutecznych narzędzi, które (p)obudzą dziecięcą kreatywność i jednocześnie pozwolą świetnie się bawić. Pamiętaj – wszystko zaczyna się od pomysłu, więc wpadnij na PomysłoSferę!

Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, wcześniej wychowania przedszkolnego, szkoleniowiec, trener: I i II stopnia dziecka z zaburzoną koncentracją i uwagą, rozwoju kreatywności i kompetencji, tutor przedszkolny, oligofrenopedagog. Autor innowacji pedagogicznej „Zakodowane piosenki”. Jej zasada to: „Rewolucje nie czekają na ustawy. Wyłaniają się z działań ludzi, od dołu”.

Lekcja matematyki z programem GeoGebra, Karolina Nowak

Dziś my i nasi uczniowie dysponujemy wieloma narzędziami, które posiadają trzy istotne w procesie przekazywania informacji cechy:

  • multimedialność – czyli integrację tekstu, obrazu statycznego i dynamicznego, filmu, dźwięku,
  • komunikacyjność – czyli możliwość szybkiej wymiany informacji pomiędzy użytkownikami,
  • interaktywność – czyli zdolność odbierania informacji z równoczesnym reagowaniem na nią.

Darmowy program GeoGebra stanowi doskonały przykład takiego narzędzia. Przykłady jego użycia do wizualizacji pojęć i problemów matematycznych, odkrywania i dowodzenia twierdzeń czy rozwiazywania zadań będą treścią mojej prezentacji w ramach Pomysłosfery. 

Nauczycielka matematyki w LO, wieloletnia doradczyni metodyczna, ekspertka komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych ds. awansu zawodowego nauczycieli, edukatorka. W edukacji wykorzystuje zdobycze neurodydaktyki i TIK – a szczególnie GeoGebrę. W matematyce kocha uporządkowanie i użyteczność – dlatego przez lata organizowała konkurs „Matematyka w zastosowaniach”. 

Śmiej się i ucz (się), Lidia Pasich

Nie ma nic piękniejszego jak uśmiech, zwłaszcza jeśli towarzyszy procesowi uczenia się. W czasie spotkania dowiesz się, gdzie w mózgu „mieszka” uśmiech i jak wpływa dobroczynnie na cały organizm; jak wywołać go na twarzy ucznia, aby zainteresował się tematem, poczuł energię i chęć do działania. Ponadto poznasz zestaw ćwiczeń, które ułatwią wprowadzenie naturalnego humoru; doświadczysz, że „nauka z uśmiechem” wyzwala twórczość i kształtuje pstawę człowieka uśmiechającego się (homo ridens), który na dobry kontakt ze światem.

Polonistka, edukatorka, współpracuje z ILiJ UJK. Inicjatorka działań związanych ze wspieraniem i rozwijaniem uzdolnień w woj. świętokrzyskim; autorka programu pracy z uczniem zdolnym pt. Taki jak Mozart oraz koncepcji certyfikatu dla szkół Szkoła Pięknych Umysłów; współautorka podręczników do kształcenia literackiego oraz artykułów z dziedziny zdolności, OK i j. polskiego.

Szuflada pełna skarbów, czyli narzędzia niezbędne do budowania dobrych relacji z uczniami, Elżbieta Miłowska

Chcesz się dobrze rozumieć ze swoimi uczniami, ale doświadczasz często, że wcale nie jest to taka łatwa sprawa? Marzysz wtedy, żeby mieć schowane w szufladzie biurka gotowe sposoby na rozwiązywanie zawiłych sytuacji? Cóż, postaram się wyposażyć Cię w takie narzędzia, które zadziałają w każdej klasie wobec każdego ucznia. Dowiesz się, co w tym kontekście ma wspólnego Misia z powieści Olgi Tokarczuk „Prawiek i inne czasy” z biblioteczną kartoteką i matematyczną zasadą szufladkową Dirichleta. Dodam do tego jeszcze elementy analizy transakcyjnej i zrobi się naprawdę ciekawie!

Jestem nauczycielką języka polskiego i niemieckiego oraz trenerką edukacji. Podchodzę do swojej pracy nietuzinkowo i staram się zarażać pasją do tego zawodu innych nauczycieli. Najważniejsze dla mnie są relacje. Dlatego traktuję uczniów jako partnerów do rozmowy, od których mogę się wiele nauczyć.

Edukacja to Twoja pasja? Nie przegap szkoleń, które mogą Cię zainteresować!

Zostaw nam swoje imię i adres e-mail, a będziemy Cię informować o nowych webinarach, kursach, otwieranych naborach na studia i innych wydarzeniach Progresfery.

Swoją zgodę zawsze możesz wycofać jednym kliknięciem.

#NauczycielomJutra #DlaSzkołyzPomysłem