Witaj w gronie Nauczycieli Jutra!

Trudności (nie)typowe – gry psychologiczne w szkole i poza nią

Szkoła to jedno z wielu miejsc, gdzie można wpaść w sidła tzw. “emocjonalnych pułapek”. Gry psychologiczne w szkole są właśnie przykładem takich pułapek. W gry mogą być zaangażowani wszyscy uczestnicy życia szkolnego, czyli nauczyciele, uczniowie, rodzice itd. Te gry nie mają jednak szczęśliwego rozwiązania, a wręcz przeciwnie, trzeba się mierzyć z ich nieprzyjemnymi konsekwencjami. Grom można jednak zapobiegać, można je przerywać poprzez nadanie innego biegu rozmowie. Jak to zrobić? Porozmawiamy na tym na naszym kursie!

Koszt rocznego dostępu do kursu: 55.00 

– Proszę pani/ proszę pana nie wiem co mam zrobić, uczę się i uczę, ale nadal nic nie rozumiem…
– A może poproś koleżankę, albo kolegę, żeby Ci wytłumaczyli?
– No ale ja już rozmawiałam z Kasią i ona mi coś tłumaczyła, ale ja dalej nie rozumiem…
– To ja Ci wyślę taki ciekawy filmik, gdzie jest dobre wytłumaczenie
– Ale ja już próbowałam oglądać filmiki, ale mama na mnie wtedy krzyczy, że siedzę przy komputerze zamiast się uczyć
– No to powiedz mamie, że to do nauki
– Mówiłam jej już, ona mnie nie słucha tylko krzyczy na mnie
– To może …

Brzmi znajomo? Co więcej! Doskonale wiemy, jak się ta sytuacja skończy. Mamy tutaj bowiem zapis bardzo typowej gry psychologicznej „Tak, ale”. Gry, która kończy się zawsze tak samo i nie jest to bynajmniej zakończenie przyjemne i dla ucznia, i nauczyciela. Zgodnie z Analizą Transakcyjną, stworzoną przez Erica Berna koncepcją psychologiczną każdy z nas gra w gry psychologiczne. Każdy z nas również nie raz mierzy się z nieprzyjemnymi emocjami, które grze towarzyszą. Grom można jednak zapobiegać, można je też przerywać, kiedy już trwają, aby nadać rozmowie zupełnie inny bieg. 

Podczas kursu przedstawimy typowe szkolne gry, pokażemy również sposób analizowania gier przy użyciu Trójkąta Dramatycznego Karpmana, udzielimy tez wskazówek jak gier unikać i jak radzić sobie, jeśli gry się już pojawią.

 Wiedza na temat gier pomaga budować dobre relacje zarówno z uczniami, ich rodzicami, wewnątrz kadry w szkole jak i w życiu prywatnym.

Każda osoba pracująca z dziećmi i młodzieżą robi wszystko, co może, aby jej podopieczni odnieśli w życiu sukces. Wszyscy wiemy, że w edukacji nie chodzi wyłącznie o zdobywanie wiedzy.

Najważniejszym celem i misją zaangażowanych pedagogów jest wspieranie uczniów i uczennic w rozwijaniu skrzydeł, wykorzystaniu potencjału, przezwyciężeniu ograniczeń, budowaniu satysfakcjonujących relacji. Mówiąc krótko – nauczyciele chcą, aby uczniowie stali się nie tylko lepiej wykształconymi, ale też (a może i przede wszystkim) szczęśliwszymi ludźmi. Jeszcze krócej – aby mieli poczucie, że wygrali swoje życie. Aby urzeczywistnić ten cel warto skorzystać ze spójnej myśli pedagogicznej, dzięki której można lepiej i efektywniej planować swoje działania, reagować na obserwowane wśród uczniów problemy czy deficyty, a czasem z większą wyrozumiałością podejść do ich osobistych ograniczeń czy stwarzanych przez nich w szkole problemów.

I tutaj docieramy do Analizy Transakcyjnej. Koncepcji, która od niemal 70 lat pomaga nam lepiej rozumieć nasze codzienne interakcje oraz kształtować je tak, aby każdy wychodził z nich trochę silniejszy i bardziej autonomiczny. Właśnie jej narzędzia będziemy przekazywać na szkoleniach w ramach cyklu: Wygrywająca Edukacja. Praktyka Analizy Transakcyjnej w szkole.

Pokażemy na nim zarówno ogólne prawidłowości rządzące postępowaniem każdej osoby, używane przez ludzi wzorce komunikacji, stosowane mechanizmy obronne, sposoby budowania relacji, potrzeby wraz ze sposobami ich zaspokajania, podejście do siebie i do świata oraz inne, porządkujące myślenie o edukacji konstrukty. Każde zagadnienie przełożymy na szkolny konkret, czyli skupimy się nie tylko na dostarczeniu wiedzy, ale i na sposobach jej realnego wykorzystania w każdej placówce. Zapraszamy do fascynującego i bardzo praktycznego świata Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej!

Kolejne kursy w ramach cyklu można znaleźć TUTAJ

Organizacja kursu:

  • Gra – czyli co? Typowe cechy gier, rozpoznanie gry
  • Po co ludzie w ogóle grają? Przewrotne korzyści z toczenia gier psychologicznych
  • Ratownik, Prześladowca czy Ofiara? – role, jakie przyjmujemy w grach
  • Dlaczego ja wiem, jak się to wszystko skończy? Przebieg gry – analiza przy użyciu Trójkąta Dramatycznego Karpmana
  • Czas mija, gry wciąż te same – przestawienie zestawu typowych gier szkolnych
  • Jak wejść na inne tory? Wychodzenie z gier – jak nie wchodzić w gry i przerywać gry, które już trwają.

Z Progresferą otrzymujesz Obszerne materiały w PDF

W każdym z naszych kursów zamieszczamy obszerne materiały przygotowane przez osobę prowadzącą szkolenie. W kursie “Trudności (nie)typowe – gry psychologiczne w szkole i poza nią”  pobierzesz:

Na obrazku obok możesz zobaczyć dokładną listę materiałów zamieszczonych w kursie: 

Dlaczego warto nam zaufać? Opinie uczestników kursu:

Trenerka Aleksandra Klupś

Psycholożka, absolwentka UAM w Poznaniu, Studiów Podyplomowych z zakresu Przygotowania Pedagogicznego oraz Mediacji i Negocjacji, absolwentka Szkoły Trenerów, praktyk Analizy Transakcyjnej w polu Edukacji w cyklu zaawansowanych szkoleń, doradczyni zawodowa, pozaszkolnie-rekruterka. Od 2009 roku pracuje i szkoli dorosłych, dzieci i młodzież, od 2011 jest trenerką NODN Progresfera.

trenerka Agnieszka Elżbieta Kuca

Psycholożka, doradczyni zawodowa, Praktyczka Analizy Transakcyjnej w polu edukacji. Uczestniczy w zaawansowanych szkoleniach z zakresu Analizy Transakcyjnej. Ukończyła Szkołę Trenerów, posiada uprawnienia pedagogiczne. Prowadzi również procesy rekrutacyjne dla biznesu. Od ponad 2009 roku prowadzi warsztaty dla osób dorosłych, dzieci i młodzieży, od 2011 roku dla nauczycieli jako trenerka NODN Progresfera.

Spodobają Ci się także inne Szkolenia Kursy Webinary z zakresu analizy transakcyjnej w szkole: