Witaj w gronie Nauczycieli Jutra!

PomysłoSfera, czyli dzień z Progresferą I

PomysłoSfera to pomysł na inspirację dla każdej nauczycielki i każdego nauczyciela. Znajdziesz w niej 11 ciekawych wykładów z naszą kadrą. Poznaj 11 pomysłów na edukację! Edycja pierwsza, nie ostatnia 🙂

Wystąpienia w tej edycji: psychologia rozwoju, techniki cooperative learning, myślenie wizualne, krytyczne myślenie, jak trzymać ster, indywidualizacja, Matematyk vs Humanista, szczególne uzdolnienia, uczniowie w świecie science fiction, inteligentny podręcznik, jestem wy/zapalona zawodowo…?

A gdyby tak spędzić czas w inspirujący sposób? Chcesz poznać nowe pomysły na edukację? Brzmi dobrze? Zapisz się i zyskaj dostęp do inspirujących nagrań!

PomysłoSfera to Progresferowe konferencje edukacyjne. W pierwszej edycji przygotowałyśmy 11 wystąpień – wszystko w formie nagrań do odtworzenia o dowolnej porze! Łączy je jedno – są pełne rozwiązań i inspiracji pedagogicznych gotowych do wykorzystania już kolejnego dnia! W wygodnej formie online zdobędziesz mnóstwo pomysłów i oczywiście zaświadczenie MEN! Przygotuj się na czas pełen pomysłów!

Co znajdziesz w PomysłoSferze?

Dlaczego list z Hogwartu przychodzi w 11 roku życia? Aleksandra Klupś i Agnieszka Kuca

Magiczna przygoda Harrego Pottera rozpoczęła się w jego 11-te urodziny. Przypadek? Ależ skądże! Patrząc z punktu widzenia psychologii – 11 rok życia to właśnie magiczna granica. To moment, w którym dzięki zmianom w sposobie myślenia i rozwojowi kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci zaczynają rozumieć perspektywę drugiej osoby. To oznacza rozszerzenie horyzntów poznawczych oraz możliwość budowania dojrzałej postawy empatycznej. A bez nich posiadanie magicznych mocy mogłoby być groźne, prawda? Podczas wystąpienia pokażemy Wam, na czym dokładnie polega ten przełomowy moment oraz co powinno w związku z tym zmienić się w postawie nauczyciela, wychowawcy i pedagoga. Zanurzymy się razem w magię rozwoju umysłu człowieka 🙂

Psycholożka, absolwentka UAM w Poznaniu, Studiów Podyplomowych z zakresu Przygotowania Pedagogicznego oraz Mediacji i Negocjacji, absolwentka Szkoły Trenerów, praktyk Analizy Transakcyjnej w polu Edukacji w cyklu zaawansowanych szkoleń, doradczyni zawodowa. Od 2009 roku pracuje i szkoli dorosłych, dzieci i młodzież, od 2011 jest trenerką NODN Progresfera.

 

Psycholożka, doradczyni zawodowa, Praktyczka Analizy Transakcyjnej w polu edukacji (uczestniczy w zaawansowanych szkoleniach). Ukończyła Szkołę Trenerów, posiada uprawnienia pedagogiczne. Od 2009 roku prowadzi warsztaty dla osób dorosłych, dzieci i młodzieży, od 2011 roku dla nauczycieli jako trenerka NODN Progresfera.

 

Jak wygonić z ucznia leniwca pospolitego - techniki cooperative learning na każdym przedmiocie!, Monika Szulkowska

Czy Twoi uczniowie nie mają energii? Czy masz wrażenie, że oczekują, aż podasz im gotowe rozwiązania? Nie wiesz, jak zmotywować ich do działania? Z pewnością  każdy z nauczycieli znalazł się kiedyś w takim momencie.  Nie martw się – Monika Szulkowska pokaże Ci, jak za pomocą technik cooperative learning, ożywić swoich uczniów i sprawić, że zechce im się chcieć. Proste triki uporządkują lekcję, sprawią, że uczniowie sami będą dochodzić do wiedzy i zdobywać umiejętności poprzez działanie. Nawet „pospolite leniwce” ożywią się, nauczą się współpracy i odpowiedzialności w grupie. Nauczyciel natomiast zrzuci z siebie ciężar odpowiedzialności „za wszystkich i wszystko”, stanie się mentorem i motywatorem do sprawczości. 

Nauczycielka języka angielskiego i języka polskiego w SP, ambasadorka Wikiszkoły, Wakeleta, Wiosny Edukacji, entuzjastka wykorzystania TIK oraz technik cooperative learning i CLIL na zajęciach, trenerka MIE, certyfikowany trener umiejętności społecznych, doskonaląca swoje umiejętności na szkoleniach w Polsce i za granicą, współorganizatorka i prelegentka wielu wydarzeń edukacyjnych, liderka ogólnopolskiej akcji „Zaproś mnie na swoją lekcję”.

Magia rysowania. Myślenie wizualne jako metoda rozwiązywania problemów, Irena Kostecka

Rysowanie, czynność, którą uprawiał każdy we wczesnym dzieciństwie. Pozwalała objaśnić świat, utrwalić chwilę, zanim nauczyliśmy się pisać. Dość szybko jednak uznaliśmy, że bawienie się kolorami jest zbyt dziecinne, nie zwracając uwagi na to, jak działa mózg. A on przez całe nasze życie zachowuje dziecięce przyzwyczajenia. Uwielbia kojarzenie słów z obrazami, dając w zamian szybkie efekty w postaci sprawnie działającej pamięci i efektywnego myślenia.

NIE UMIEM RYSOWAĆ – to fałszywe przekonanie. Postaram się udowodnić, że proste rysunki mają magiczną moc i można je zastosować w zupełnie niecodzienny sposób, by wyzwolić kreatywność w rozwiązywaniu zwykłych problemów. Zatem uruchamiajcie magiczne ołówki, czyniąc cuda w klasie, o jakich się uczniom nie śniło….

Nauczycielka języka polskiego, informatyki, wychowawca w świetlicy, doradca zawodowy; propagatorka myślenia wizualnego i sketchnotingu; zwolenniczka nauczania opartego na mentoringu, budowaniu zainteresowania nauką i wzmacnianiu motywacji do uczenia się poprzez ciekawie prowadzony proces dydaktyczny, wyrastający z codziennych doświadczeń i zainteresowań uczniów, angażujący różne zmysły, budujący poczucie sukcesu.

Krytyczne myślenie - towar deficytowy, Małgorzata Trybuś

W zalewie informacji ciągle słyszymy: uczenie krytycznego myślenia powinno być obowiązkowe na każdych zajęciach.  Poznaj tezę o pseudoracjonalności myślenia i sposoby jak jej uniknąć, dowiedz się, jakie są najpopularniejsze błędy poznawcze i sprawdź swoje kompetencje –  czyli krytycznie o krytycznym myśleniu. 

Pedagog, coach, trener rad pedagogicznych od 20 lat związana z edukacją. Specjalizuje się w pracy z uczniami z SPE, rozwojem kompetencji, zarządzaniem grupą klasową, komunikacją. Pracuje z młodzieżą w szkole średniej, nauczycielami i rodzicami. Jest współautorem programów nauczania i programu profilaktycznego opartego na rozwoju czynników chroniących.

Przygoda na statku czyli jak trzymać ster, aby pomóc dzieciom złapać wiatr w żagle, Marlena Marszałek

Wszystko zaczyna się od przedszkola… To ono stanowi fundament edukacji, to właśnie tam dziecko zdobywa umiejętności, które warunkują nie tylko dobry start w szkole, ale też właściwe relacje międzyludzkie. Świadomy tego nauczyciel pokieruje procesem edukacyjnym tak, aby czas spędzony w przedszkolu zaprocentował sukcesami w dorosłym życiu. Podczas wystąpienia Marlena Marszałek wyjaśni, dlaczego warto postawić na rozwój kompetencji przedszkolaków, czym jest model uczenia się przez doświadczenie i jakich nauczycieli potrzebuje zmieniająca się rzeczywistość. Ahoj, przygodo! Zostań kapitanem, jakiego potrzebują współczesne dzieci.

Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, wcześniej wychowania przedszkolnego, szkoleniowiec, trener: I i II stopnia dziecka z zaburzoną koncentracją i uwagą, rozwoju kreatywności i kompetencji, tutor przedszkolny, oligofrenopedagog. Autor innowacji pedagogicznej „Zakodowane piosenki”. Jej zasada to: „Rewolucje nie czekają na ustawy. Wyłaniają się z działań ludzi, od dołu”.

Lekcyjna indywidualizacja- ciekawe wsparcie i aktywizacja, Angelika Perdek-Chabinowska

Indywidualizacja kształcenia jest jedną z najważniejszych części pracy nauczyciela- dziecko jest przecież w centrum naszych działań. Aby jednak w czasie lekcji możliwe było indywidualne wsparcie i ocena każdego ucznia, należy mocno koncentrować się na kompetencjach oraz aktywizacji uczniów. W czasie spotkania zostaną przedstawione podstawowe strategie indywidualizacji kształcenia, aspekty pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz przykładowe metody aktywizujące mające wpływ na motywację dzieci i młodzieży wynikającą z ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, pedagog szkolny oraz doradca zawodowy. Posiada bogate doświadczenie w pracy pedagogicznej i szkoleniowej, jest trenerem metod efektywnego uczenia się, pomaga również uczniom w pracy nad stresem czy asertywnością, zajmuje się również udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wsparciem placówek w tym zakresie. W wolnych chwilach najczęściej sięga po literaturę z zakresu psychologii rozwoju i psychologii pozytywnej.

Matematyk vs Humanista, Karolina Nowak

Co właściwie oznacza taka klasyfikacja? Czy jeśli nie umiesz matematyki, to znaczy, że jesteś humanistą? Czego humanista może nauczyć matematyka i vice versa? Matematyczne stereotypy. Neurobiologia i pełna zgoda😊

Nauczycielka matematyki w LO, wieloletnia doradczyni metodyczna, ekspertka komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych ds. awansu zawodowego nauczycieli, edukatorka. W edukacji wykorzystuje zdobycze neurodydaktyki i TIK – a szczególnie GeoGebrę. W matematyce kocha uporządkowanie i użyteczność – dlatego przez lata organizowała konkurs „Matematyka w zastosowaniach”. 

Stań na ramionach gigantów i powiedz, co widzisz…,​ Lidia Pasich

W czasie spotkania spróbujemy odpowiedzieć na pytania: Kim są giganci? Co ich cechuje? Co oferują innym? Jaki mają wpływ na otoczenie? Jaki tworzą klimat, gdy się pojawią? Co można zobaczyć, gdy stanie na ich ramionach? I jak tę wiedzę przełożyć na praktykę szkolną, czyli jak rozwijać zdolności i czerpać z postawy zdolnych i zmotywowanych.

Polonistka, edukatorka, współpracuje z ILiJ UJK. Inicjatorka działań związanych ze wspieraniem i rozwijaniem uzdolnień w woj. świętokrzyskim; autorka programu pracy z uczniem zdolnym pt. Taki jak Mozart oraz koncepcji certyfikatu dla szkół Szkoła Pięknych Umysłów; współautorka podręczników do kształcenia literackiego oraz artykułów z dziedziny zdolności, OK i j. polskiego.

Po drugiej stronie lustra - uczniowie w świecie science fiction, dr Dominika Urbańska-Galanciak

Podczas spotkania porozmawiamy o rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, filmach, social mediach, grach wideo, oraz innych czynnikach wpływających na formy komunikacji i pracy. Spojrzymy na błyskawicznie zmieniające się technologie w kontekście współczesnej edukacji. Omówimy kluczowe kompetencje cyfrowe i przyjrzymy się perspektywom zawodowym uczniów.

Doktor kulturoznawstwa,  absolwentka Polonistyki na UW. W branży elektronicznej rozrywki od ponad dekady, gdzie jako Dyrektor zarządzający Stowarzyszenia SPIDOR zajmuje się, między innymi, promocją odpowiedzialnego korzystania z gier i ich wykorzystaniem w edukacji. Autorka książki „Homo player. Style odbioru gier komputerowych”, członek rady programowej Polskiego Towarzystwa Badania Gier. Przedstawicielka RP w Interactive Software Federation of Europe oraz członek zarządu Pan European Games Information, członek Komitetu Konsultacyjnego Polskiego Centrum Programu Safer Internet. 

Inteligentny podręcznik - asystent nauczyciela języka angielskiego, czyli jak robotę dobrze zrobić i się przy tym nie urobić., Marek Potempa

Pewnie każdy z nas, nauczycieli ma czasem poczucie, że ma na głowie zbyt wiele obowiązków. Niektórzy pewnie marzą skrycie o tym, aby mieć asystenta, pomocnika, który realizowałby za nich część tych obowiązków. Czy to jednak jest możliwe? Ja uważam, że jest możliwe ponieważ sam stworzyłem system komputerowy (inteligentny podręcznik) do wspomagania ucznia w samodzielnym przygotowywaniu się do lekcji języka angielskiego w starszych klasach szkół podstawowych. Chciałbym zaprosić nauczycieli tego języka do współpracy przy jego testowaniu i ewentualnym rozbudowywaniu czy ulepszaniu. Uczniowie nauczycieli współpracujących ze mną, będą mogli korzystać z systemu za darmo. Tylko współdziałając zbudujemy narzędzie, które pomoże naszym uczniom i nam szybciej uzyskiwać lepsze rezultaty wspólnej pracy.

Wieloletni nauczyciel języka angielskiego oraz przedmiotów technicznych. Odkąd pojawiły się pierwsze komputery nieustannie pracuję nad wykorzystaniem ich wspaniałych możliwości do tworzenia aplikacji wspierających uczniów i nauczycieli w ich codziennej trudnej pracy. Ukoronowaniem jego dotychczasowej twórczości programistycznej jest zestaw kilku aplikacji współdziałających ze sobą jako system o nazwie Alph-korepetytor.  Kolejne, bardziej rozbudowane, wersje systemu zmierzają w kierunku stworzenia inteligentnego podręcznika, który w założeniu ma umożliwić nauczycielom i uczniom przejście na zupełnie inny niż dotychczasowy poziom pracy. 

Jestem wy/zapalona zawodowo…? (niepotrzebne skreślić), Agnieszka Gierłowska

Światowa Organizacja Zdrowia zaktualizowała Międzynarodową Statystyczną Klasyfikację Chorób (ICD-11), według której wypalenie zawodowe uznano za syndrom zawodowy związany z bezrobociem i zatrudnieniem, w związku z czym od początku 2022 roku będzie można otrzymać na nie zwolnienie chorobowe.

Wielu z nas doświadcza uczucia zniechęcenia, zmęczenia, ogólnego złego samopoczucia związanego często wykonywaniem pracy zawodowej. Szara codzienność tłumi nasz zapał do podejmowania różnych aktywności związanych z pracą. Co zrobić, żeby nie dać się wypalić? Czy jest możliwe zapobieganie wypaleniu? Zmiany mogą przynieść wiele pozytywów. Dlatego zrealizujemy kilka zaleceń z „recepty” na przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu i spojrzymy na to wyzwanie z innej strony-pozytywnej! a zaczniemy od… zbadania poziomu szczęścia !

Pedagog, terapeuta pedagogiczny, oligo- i surdopedagog, na co dzień pracuje w Społecznej Szkole Podstawowej jako pedagog i specjalista oraz prowadzi gabinet terapii pedagogicznej, prowadzi warsztaty i szkolenia dla rad pedagogicznych oraz rodziców (Szkoła dla Rodziców i wychowawców).